Siirry pääsisältöön

Uusi pyörä!

NBD!

Aiemmissa postauksissa mainittu pyöräkuume EI TODELLAKAAN laskenut. Niinhän siinä sitten kävi, että laitoin Divergen fillaritoriin ja yllättävän nopean yhteydenoton jälkeen vanha pyörä lähti Jyväskylän suuntaan. Mitäpä sitä enempää miettimään, pyörä kiertoon vaan! Syyskuun lopun lämpimät kelit ja maantiekauden jatkuminen lisäsi pyöräkuumetta entisestään.

Vaihtoehtoina oli seuraavanlaisia hiilikuiturunkoisia pyöriä:

- Canyon Endurance CF SL 

- Cube Axial GTC Carbon

- Cube Attain GTC Race Carbon

- Specialized Tarmac SL6 Carbon

- Specialized Roubaix

- Trek Domane SL5

Hintahaarukka oli 2000-3000 euron välissä. Osasarjat kandidaateissa vaihtelivat Shimanon 105:stä Ultegraan. Ns. postimyyntipyörät(Canyon ja Cube) kiinnostivat hinnan takia. Toimitukset niissä olisivat olleet yksinkertaisesti liian pitkät, tälle kaudelle ei olisi ollut enää mitään mahdollisuutta päästä tien päälle, ehkä ei edes trainerille. Lisäksi Canyonista itselläni ei ole aiempaa kokemusta, Cubeja minulla on ollut jopa kaksi. Pyörien saatavuus kivijalkaliikkeistä on ollut koko kesän ajan haasteellinen. Kuulemma tiettyjä malleja saa ajoon vasta ensi keväälle/kesälle(!).

Kriteerit pyörävalintaan olivat mm. rungon keveys/jäykkyys(hiilikuitu), soveltuvuus endurance-tyyppiseen pyöräilyyn, renkaan leveys 28-32 mm, hydrauliset levyjarrut, hyvä osasarja ja hyvät kiekot. Yksi vaihtoehto olisi ollut jättää Diverge reissukäyttöön ja hommata kevyempi maantietykki sille kaveriksi sileille lenkeille. Vannejarrullisia hiilikuitupyöriä on juuri nyt fillaritorissa paljon myynnissä. 

Tuli pähkäiltyä monenlaista vaihtoehtoa. Mm. Specializedin Tarmac olisi keveydeltään huippuluokkaa, mutta epätasaisilla alustoilla vähemmän käytännöllinen. Trek Domane taas monipuolisempi pyörä reilulla rengastilalla ja molempien päiden vaimennuksella. Domanen ns. karvalakkimallit ovat lähes 10-kiloisia. Mielestäni se on paljon kuiturunkoiseksi, koska alumiinirunkoinen Divergekin painoi 10 kiloa.

Fillaritoria viimeisen kuukauden aktiivisesti selanneena löysin kiinnostavan pyörän: Specialized Roubaix. Geometrialtaan se on hyvin lähellä Divergeä, runkokokokin olisi sama kuin vanhassa pyörässä ja kyseessä kuulemma vähän ajettu yksilö. Tässä Roubaixissa oli sen verran päivitettyä osaa, että päätin ostaa sen pitkän arpomisen jälkeen pois. Mm. Rovalin kevyet kiekot(bonuksena tubeless ready) ja Ultegran osat vaikuttivat ostopäätökseen. Kovan pyöräkuumeen omaavana pyörä piti myös saada heti "ajoon", en olisi malttanut odottaa esim. marraskuuhun pyörän saapumista.

Ensituntuma Roubaixiin on tietyllä tavalla tuttu, Divergessä oli mm. sama satula ja sama tanko. Kiekot ovat hieman lähempänä runkoa. Vain yhden(!) asteen ero etuhaarukan kulmassa on näköjään huomattavan iso. Jyrkempi kulma tekee pyörästä ketterämmän mutkissa. Pyörän keveys kiihdyttää vauhtia vähemmällä vaivalla, joten "putkelta" polkeminen tuntuu huomattavasti mukavammalta edelliseen pyörään verrattuna. Pyörässä on molemmissa päissä pieni jousto, joka tuo mukavuutta pyöräilyyn varsinkin pitkillä matkoilla. Ultegra-voimansiirto on toistaiseksi laadukkainta mitä pyörissäni on ollut. Myös sähköinen Di2-versio oli pöydällä, mutta ylitti budjetin aika reippaasti.

Maantiekausi ei valitettavasti enää kovin kauaa kestä, mutta toivoisin pääseväni vielä muutaman kerran lenkittämään Roubaixia. Pitänee kehittää ensi kaudellekin joku maakuntahaasteen kaltainen projekti. Uusi pyörä tuo ainakin lisää motivaatiota ensi kesän reissuille!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maakuntahaaste 2020 ajettu! Loppuyhteenveto

Se oli siinä! 5 reissua, yli 1100 poljettua kilometriä, täysin tuntemattomia paikkoja, hienoja ihmisiä, hienoja maisemia, reitin suunnittelua, pyörän huoltoa, pyörän säätöä, kateissa olevien pyöräkamojen etsimistä, elektronisten laitteiden latausta, tankkausta, lihaskipuja, navigointia, eksymistä yms. yms. Maakuntahaaste on todellakin antanut enemmän mitä se on ottanut. Olen saanut uusia kokemuksia pyöräillessäni Länsi-Suomen maakunnissa. En tietenkään voi laittaa maakuntia paremmuusjärjestykseen, mutta alla muutamia mietteitä kaikista viidestä reissusta: 1. KESKI-SUOMI 29.5.2020, 216 km, keskituntinopeus 25,6 km/h - Ylämäkeä ylämäen perään, onneksi myös alamäkiä. - Haapamäen asemanseutu reitin ehdoton "helmi", alueen historia on erityisen kiinnostava. - Etelä-Pohjanmaahan verrattuna Keuruulla todellakin huomaa olevansa Keski-Suomessa(järvet, maastot, murre). - Reilun 20 kilometrin mittaisella kelirikkoisella hiekkatiellä sai jännittää kestääkö renkaat loppuun saakka.   2. PO...

Maakuntahaasteen etappi nro 2, 14.6.2020, POHJANMAA 245 km

  Rannikolle pyörällä Lauantai-iltana viimehetken tsekkaukset pyörään: Ilmanpaineet 5-6 bariin, satulalaukun tarkistus, lisää öljyä ketjuihin, takavalo satulaputkeen kiinni jne. Ennen nukkumaan menoa vielä pientä reitin suunnittelua. Sunnuntaina aamulla kello herätti klo 7. Muistin, että kännykän akku oli illalla lähes tyhjä. Äkkiä lataukseen, lähtö olisi jo reilun tunnin päästä ja akku pitää olla mielellään täynnä. Sovin jo aiemmin pyöräseuran Markuksen kanssa tulevasta reissusta. Startti olisi Seinäjoen ABC:lla, josta lähdettäisiin Vaasan suuntaan klo 9. Aamiaiseksi leipää, kahvia ja mysliä. Näillä eväillä pärjäisi ainakin ensimmäiset 50 kilometriä hienosti. Tällä kertaa en laittanut vaakaputkilaukkua kiinni, joten banaanit, geelit, energiapatukat, varavirtalähde, laturin piuha ja kännykkä+lompakko piti saada mahtumaan ajopaidan takataskuihin. Vielä aurinkorasvaa iholle. Päivälle oli luvattu lähes 30 astetta lämmintä(!) ja sitten vaan matkaan. Alkutaipaleella. ...

Ensi viikon maakuntaseikkailu fillarin selässä! Etappi nro 4

Seinäjoelta Pohjoiseen! Aiemmissa postauksissani mainitut Satakunta ja Keski-Pohjanmaa ovat maakuntahaasteestani siis jäljellä. Seuraava reissuni suuntautuu Keski-Pohjanmaalle päätepisteenä Pohjois-Pohjanmaan puolella sijaitseva Kalajoki. Lähtöpäiväkin on jo selvillä: ensi viikon maanantai 3.8.2020. Varasin mökin muutamaksi päiväksi Kalajoen hiekkasärkiltä, jonne muu perheeni ajaa autolla edellä tai perässä. Näin ollen saan ajaa taas lähes "pakkaamattomalla" pyörällä, JES! Takaisin matkaan auton kyydissä ja pyörä kulkee sen katolla. Näyttäisi kovasti siltä, että jokainen näistä maakuntahaasteen pyöräreissuista tulee olemaan yli 200 kilometrin mittainen, myös tämä Kalajoelle ajettava n. 225 kilometriä pitkä etappi. Yli 200 kilometrin reissuja pyörällä ennen tätä kesää en ole ikinä ajanut, nyt maanantaina starttaava seikkailu on jo neljäs sellainen! 11 t 18 min pyöräilyä on googlemapsin arvio, saas nähdä mikä on lopullinen aika. Taukoineeen varmaan aika lähelle samaa. Alustava ...