Se oli siinä!
5 reissua, yli 1100 poljettua kilometriä, täysin tuntemattomia paikkoja, hienoja ihmisiä, hienoja maisemia, reitin suunnittelua, pyörän huoltoa, pyörän säätöä, kateissa olevien pyöräkamojen etsimistä, elektronisten laitteiden latausta, tankkausta, lihaskipuja, navigointia, eksymistä yms. yms.
Maakuntahaaste on todellakin antanut enemmän mitä se on ottanut. Olen saanut uusia kokemuksia pyöräillessäni Länsi-Suomen maakunnissa. En tietenkään voi laittaa maakuntia paremmuusjärjestykseen, mutta alla muutamia mietteitä kaikista viidestä reissusta:
1. KESKI-SUOMI 29.5.2020, 216 km, keskituntinopeus 25,6 km/h
- Ylämäkeä ylämäen perään, onneksi myös alamäkiä.
- Haapamäen asemanseutu reitin ehdoton "helmi", alueen historia on erityisen kiinnostava.
- Etelä-Pohjanmaahan verrattuna Keuruulla todellakin huomaa olevansa Keski-Suomessa(järvet, maastot, murre).
- Reilun 20 kilometrin mittaisella kelirikkoisella hiekkatiellä sai jännittää kestääkö renkaat loppuun saakka.
2. POHJANMAA 14.6.2020, 245 km, keskituntinopeus 27 km/h
- Tasaista niin kuin Pohjanmaalla aina, pieniä vaihteita ei tarvinnut käyttää.
- Maakuntahaasteen kuumin päivä(~ +30 astetta) pyöräillä ja lisäksi myös pisin polkemani lenkkini ikinä, nestettä kului runsaasti. Ainakin 5 pulloa ellei enemmän.
- Vaasassa tuli hieman "sompailtua", on tietyllä tavalla tuttu kaupunki muttei pyöräteiden osalta.
- Raippaluotoon pitää joskus lähteä autollakin, jäi paljon näkemättä.
3. PIRKANMAA 5.7.2020, 220 km, keskituntinopeus 28 km/h
- Reissujen reippain vauhti: keskituntinopeus 28 km/h!
- Virroilla on paljon nähtävää, olisipa ollut enemmän aikaa olla paikan päällä.
- Kihniöltä Peräseinäjoelle erittäin "metsäinen" reitti, ei juuri asutusta.
- Juuri sopivasti osunut myötätuuli loppuneljännekselle nosti keskituntinopeutta.
4. KESKI-POHJANMAA, 3.8.2020, 224 km, keskituntinopeus 26 km/h
- 7 sillan reitti saaristoreitti oli ehdottamasti polkemisen arvoinen.
- Ruotsinkielisiä alueita reitillä runsaasti mm. Jepua, Uusikaarlepyy ja Pietarsaari.
- Alkumatkasta piti sataa muttei tullutkaan vettä, kerrankin näin päin!
- Jonkun verran kesälomalaisia vielä liikenteessä, Kokkolan ja Kalajoen välinen tie ruuhkainen.
5. SATAKUNTA, 6.9.2020, 205 km, keskituntinopeus 25,3 km/h
- Reissujen heikoin keskituntinopeus 25,3 km/h
- Ainoa reissuista jolloin satoi, hiekkatiesiirtymän takia mies ja pyörä aivan kurassa.
- Kauhajoen hyväkuntoiset pyörätiet motivoi pyöräilijää.
- Nummijärven alue hienoa mäntymaastoa, miellyttävää tietä polkea.
PYÖRÄILY ON HIENOA HOMMAA, PISTE.
Näistä reissuista ei saa oikeanlaista kuvaa blogikirjoitusten perusteella. Suosittelen kaikkia vähänkään pyöräilystä kiinnostuville lähtemään omille pyöräreissuille näille seuduille. Ei ole väliä onko matkan pituus 1, 10 tai 100 kilometrin pituinen. Kukin reissu on aina omanlaisensa seikkailu ja kokemus kilometreistä riippumatta.
Pakko myöntää ettei itsellä ollut alun perin tarkoitus kaikkia reissuja yli 200 kilometrin mittaisina. Pientä yllytyshulluutta pitää luonteessa olla kun näille pitkille reissuille lähtee. Kysymys ei ollut vedosta tai ennätyksen tms. tekemisestä. Tein vain henkilökohtaisen haasteen ITSELLENI. Oikeastaan jokaisella reissulla ensimmäinen 100 kilometriä on mennyt oikein mukavasti. Sen jälkeen enemmin tai myöhemmin tuli kysyttyä itseltäni: onko tässä MITÄÄN JÄRKEÄ!?!? Voi olla ettei ensi kesänä tule ajettua näin pitkiä lenkkejä tai mistä sitä ikinä tietää.
Kiva seurata blogiasi. Hyvä kooste!
VastaaPoistaKiitos palautteesta :)
Poista