Siirry pääsisältöön

Enää 2 maakuntaa jäljellä!

Härkää sarvista!

Keski-suomi, Pohjanmaa ja Pirkanmaa. Nämä on ajettu. Jäljellä Satakunta ja Keski-Pohjanmaa. Kaksi viimeistä ovat minulle vähiten tuttuja maakuntia. Läpi on tullut ajettua autolla, mutta muuten hyvin outoa seutua.
Reittisuunnittelu lähtee taas nollista: Molempien maakuntien maakuntakeskuksiin tekisi mieli pyöräillä, mutta Kokkolaan tulisi Seinäjoelta 150 kilometrin siivu ja Poriin lähes 200 km. Saman päivän aikana tuo reissu edestakaisin ei onnistu millään, pitäisi jäädä yöksi ja ajaa seuraavana päivänä takaisin.Tai ehkä kesälomareissu niin, että kotiväki ajelisi "huoltoautona" perille ja minä pyörällä perässä. Tulisin sitten auton kyydissä takaisin. Siinä olisi ideaa, pitääpä miettiä ajatusta!

Aiemmassa postauksessa olikin puhetta heinäkuun kylmyydestä ja miten Juhannuksena oli vielä poikkeuksellisen helteinen sää. Pakko myöntää ettei alle 20-asteen puolipilviset ja sateiset päivät innosta lähtemään tien päälle. Pitäisi saada peruslenkkejä enemmän alle vielä ennen kahta viimeistä maakuntaetappia. Eiköhän ne aurinkoisetkin kelit sieltä vielä tule!

Kipeytyneet paikat kropassa näillä pitkillä reissulla on selkeästi niska ja hartiat. Siksi pyörätreeniä(ja miksei muutakin treeniä) saisi olla runsaasti. Moni tuttu kysyy miten ahteri kestää nämä reissut. Kyllähän se kestää! Yläselässä paikat kipeytyy yleensä huomattavasti enemmän.
Viime reissussa huomasin jännittäneeni hartialihaksia normaalia enemmän. Kun autoliikennettä ja läheltäohituksia on normaalia enemmän niin ajaminen yläkroppa rentona on vaikeaa. Olen yrittänyt ajaa enemmän ns. dropeilta eli alaotteelta niin kuin maantiepyörää kuuluisikin ajaa. Dropeilta ajaminen rentona vaatii vielä jonkun verran treeniä.  

Tälle vuodelle maantiekilometrejä on tullut n. 1500 ja maastokilometrejä n. 700. Vuosittainen kilometritavoite maantiepyöräilyssä on kuluva vuosiluku, tänä vuonna siis 2020(viime vuonna 2019 km jne.), alkaa pikkuhiljaa jo täyttymään. Mahdollisuudet olisi pyöräillä sileällä jopa 3000 kilometriä!

No, turha asettaa liian isoja tavoitteita. Jotkut polkevat 5000, jotkut 10.000, jotkut 20.000 kilometriä vuodessa/kaudessa. Väittäisin ettei yli 10.000 kilometrin pyöräilijät kerkeä kotona paljoa sohvaa kuluttamaan ja pyöräilystä pitää oikeasti tykätä. Kyllähän itsekin tykkään pyöräilystä, enhän tätä muuten tekisi. Olen joka tapauksessa tässä elämäntilanteessa tyytyväinen yli 2000 kilometrin suoritukseen. Kaikki sen yli menevät metrit tai sentit ovat pelkkää plussaa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uusi pyörä!

NBD! Aiemmissa postauksissa mainittu pyöräkuume EI TODELLAKAAN laskenut. Niinhän siinä sitten kävi, että laitoin Divergen fillaritoriin ja yllättävän nopean yhteydenoton jälkeen vanha pyörä lähti Jyväskylän suuntaan. Mitäpä sitä enempää miettimään, pyörä kiertoon vaan! Syyskuun lopun lämpimät kelit ja maantiekauden jatkuminen lisäsi pyöräkuumetta entisestään. Vaihtoehtoina oli seuraavanlaisia hiilikuiturunkoisia pyöriä: - Canyon Endurance CF SL  - Cube Axial GTC Carbon - Cube Attain GTC Race Carbon - Specialized Tarmac SL6 Carbon - Specialized Roubaix - Trek Domane SL5 Hintahaarukka oli 2000-3000 euron välissä. Osasarjat kandidaateissa vaihtelivat Shimanon 105:stä Ultegraan. Ns. postimyyntipyörät(Canyon ja Cube) kiinnostivat hinnan takia. Toimitukset niissä olisivat olleet yksinkertaisesti liian pitkät, tälle kaudelle ei olisi ollut enää mitään mahdollisuutta päästä tien päälle, ehkä ei edes trainerille. Lisäksi Canyonista itselläni ei ole aiempaa kokemusta, Cubeja minulla on ollut jop

Miksi valitsin juuri gravel-pyörän?

Maantiepyöräily on koukuttava laji! Hommasin muutama vuosi sitten ensimmäisen maantiepyörän, jolla pääsin sisään maantiepyöräilyn ihmeelliseen maailmaan. Maastopyöräilyyn verrattuna ensimmäinen maantielenkki maantiepyörällä tuntui uskomattoman kevyeltä kun oli tottunut ajamaan aiemmin vain nappularenkaisella maasturilla. Ajoasento oli aluksi outo ja laji tuntui jopa liiankin erilaiselta mihin olin tottunut. Ensimmäiset minulle "pitkät" lenkit olivat alkuun n. 50 kilometrin mittaisia. Pikkuhiljaa sain psyykattua itseni myös pidemmille lenkeille. Maantiepyörässä ei ollut varsinaisesti mitään vikaa, se sopi vain lähinnä asfalttilenkeille. Mikä ihmeen gravel? Maantiepyörä sai lähteä. Uusi pyörä tulisi tilalle, mutta minkälainen? Maantiepyöräni ei mielestäni ollut tarpeeksi monipuolinen pitkille reissuille. Se ei olisi kestänyt kunnolla ylimääräistä lastia. Eihän yli 150 kilometrin reissulle voi lähteä vain yhdellä banaanilla. Tavaratelineiden kiinnityspisteitäkään o

Jatkuva pyöräkuume!

Pyöräily on välineurheilua? Miksi harrastajat hankkivat uusia pyöriä? Mikä vika vanhassa on? Miksi joillakin pyöräilijöillä on yli 5 fillaria tallissaan? Hyviä kysymyksiä. Väitän ettei moni harrastaja hommaa ultrakevyttä maantiepyörää tai täysjoustopyörää talliin pölyyntymään. Niillä ajetaan, niitä puunataan, niihin vaihdetaan osia ja niistä pidetään huolta. Voiko yhdellä pyörällä ajaa millä tahansa alustalla? Totta kai voi, eihän sitä kukaan estä. Jokainen tekee oman päätöksen pyörävalinnoistaan. En pidä itseäni superharrastajaksi pyöräilyn saralla, vaikka pyöräilen lähes joka päivä. Työmatkat kuljen aina pyörällä kun se on mahdollista. Kesät talvet. Pyörälenkillekin on päästävä, maakuntareissuista puhumattakaan. Minulla on toki muutakin elämää ja muitakin harrastuksia on kuin pelkkää pyöräilyä.  Jatkuva pyöräkuume on silti koko ajan päällä. Tällä hetkellä molemmat pyöräni on suhteellisen tuoreita, mutta nälkä kasvaa syödessä. Kaluston ja varusteiden hankkimisen osalta olen pyrki