Takavalo: Bontrager flare RT
Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020 koskien pyöräilijän punaista takavaloa. Sitä pitää käyttää pimeänä aikana ja on siis pyöräilykypärän tavoin jokaiselle pyöräilijälle pakollinen.
Viime kesänä maantielenkillä harmillisesti kadonneelle Blackburnin Dayblazer 65 takavalolle piti saada vastaava ellei jopa parempi tilalle.
Paljon kehuttu Bontrager flare RT lähti paikallisesta pyöräliikkeestä matkaan. Molemmat lamput ylittävät valotehollaan yli 60 lumenia, joten ovat todella kirkkaita myös päiväsaikaan. Lataus onnistuu käteväsi vaikka työpäivän aikana tietokoneen USB-portista.
Varsinkin vilkkaiden maanteiden pientareilla on välillä liiankin jännittävää polkea, kun jotkut autot ohittavat pyöräilijän aivan liian läheltä. Vaaratilanteita on ollut. Jotkut eivät joko huomaa pyörällä kulkevaa tarpeeksi ajoissa tai sitten kännykän räplääminen ajon aikana vie liikaa huomiota. Voi olla myös ettei autoilija näe tarpeelliseksi väistää pyöräilijää vaan ajaa ihan normaalisti. Toivottavasti olen väärässä. Päiväsaikaan pyöräilijän kirkas punainen takavalo auttaa autoilijoita huomaamaan pyöräilijän paremmin. Bontrager-valon pystyy valmistajan mukaan havaitsemaan jopa 2 kilometrin(!) päästä.
Valon kiinnittäminen tapahtuu satulaputkeen mukana tulevalla kumipidikkeellä. Satulaputken kulma on huomioitu pidikkeessä, joten valo ei sojota alas- tai ylöspäin vaan jotakuinkin vaaterissa taaksepäin niin kuin pitääkin.
Lisävarusteena on saatavilla myös lärpäke, jolla kiinnitys on mahdollista myös satulaan tai kypärään. Tämä lisälärpäke on vielä hommaamatta, mielestäni satulatolppakiinnitys on tarpeeksi hyvä. Akunkesto yllätti positiivisesti. Pidin valoa Keski-Suomen reissulla ainakin 8 tuntia päällä(vilkkutoiminto) eikä akku kulunut loppuun. Lisäksi valon runko kestää myös vettä. Lokasuojia en pyörässä käytä, joten märällä kelillä vesi lentää reilusti satulaputken suuntaan ja valon rungon päälle.
Kumisen kiinnityskappaleen voi myös halutessaan jättää pyörään kiinni ja ottaa valon siitä erikseen irti. Yleensä otan silti molemmat yhtenä kappaleena irti satulaputkesta.
Alla video toukokuun alussa ajetusta testilenkistä bontrager- takavalon kanssa. Aika pitkälle pitäisi autoilijankin näkökulmasta erottua!
Alla lyhyet videot molemmista takavaloista.
Ylempi Blackburn dayblazer 65 ja alempi Bontrager Flare RT.
Molempia voin suositella.
Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020 koskien pyöräilijän punaista takavaloa. Sitä pitää käyttää pimeänä aikana ja on siis pyöräilykypärän tavoin jokaiselle pyöräilijälle pakollinen.
Viime kesänä maantielenkillä harmillisesti kadonneelle Blackburnin Dayblazer 65 takavalolle piti saada vastaava ellei jopa parempi tilalle.
Paljon kehuttu Bontrager flare RT lähti paikallisesta pyöräliikkeestä matkaan. Molemmat lamput ylittävät valotehollaan yli 60 lumenia, joten ovat todella kirkkaita myös päiväsaikaan. Lataus onnistuu käteväsi vaikka työpäivän aikana tietokoneen USB-portista.
Bontrager flare RT. |
Varsinkin vilkkaiden maanteiden pientareilla on välillä liiankin jännittävää polkea, kun jotkut autot ohittavat pyöräilijän aivan liian läheltä. Vaaratilanteita on ollut. Jotkut eivät joko huomaa pyörällä kulkevaa tarpeeksi ajoissa tai sitten kännykän räplääminen ajon aikana vie liikaa huomiota. Voi olla myös ettei autoilija näe tarpeelliseksi väistää pyöräilijää vaan ajaa ihan normaalisti. Toivottavasti olen väärässä. Päiväsaikaan pyöräilijän kirkas punainen takavalo auttaa autoilijoita huomaamaan pyöräilijän paremmin. Bontrager-valon pystyy valmistajan mukaan havaitsemaan jopa 2 kilometrin(!) päästä.
Valon kiinnittäminen tapahtuu satulaputkeen mukana tulevalla kumipidikkeellä. Satulaputken kulma on huomioitu pidikkeessä, joten valo ei sojota alas- tai ylöspäin vaan jotakuinkin vaaterissa taaksepäin niin kuin pitääkin.
Suorassa on ja pysyy! |
Satulaputkikiinnitys pitää lampun paikoillaan. |
Kumisen kiinnityskappaleen voi myös halutessaan jättää pyörään kiinni ja ottaa valon siitä erikseen irti. Yleensä otan silti molemmat yhtenä kappaleena irti satulaputkesta.
Takavalon testausta pitkällä suoralla. |
Alla video toukokuun alussa ajetusta testilenkistä bontrager- takavalon kanssa. Aika pitkälle pitäisi autoilijankin näkökulmasta erottua!
Alla lyhyet videot molemmista takavaloista.
Ylempi Blackburn dayblazer 65 ja alempi Bontrager Flare RT.
Molempia voin suositella.
Kommentit
Lähetä kommentti