Siirry pääsisältöön

Valoisaan aikaan erottuva pyörän takavalo

Takavalo: Bontrager flare RT

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020 koskien pyöräilijän punaista takavaloa. Sitä pitää käyttää pimeänä aikana ja on siis pyöräilykypärän tavoin jokaiselle pyöräilijälle pakollinen.
Viime kesänä maantielenkillä harmillisesti kadonneelle Blackburnin Dayblazer 65 takavalolle piti saada vastaava ellei jopa parempi tilalle. 
Paljon kehuttu Bontrager flare RT lähti paikallisesta pyöräliikkeestä matkaan. Molemmat lamput ylittävät valotehollaan yli 60 lumenia, joten ovat todella kirkkaita myös päiväsaikaan. Lataus onnistuu käteväsi vaikka työpäivän aikana tietokoneen USB-portista.


Bontrager flare RT.

Varsinkin vilkkaiden maanteiden pientareilla on välillä liiankin jännittävää polkea, kun jotkut autot ohittavat pyöräilijän aivan liian läheltä. Vaaratilanteita on ollut. Jotkut eivät joko huomaa pyörällä kulkevaa tarpeeksi ajoissa tai sitten kännykän räplääminen ajon aikana vie liikaa huomiota. Voi olla myös ettei autoilija näe tarpeelliseksi väistää pyöräilijää vaan ajaa ihan normaalisti. Toivottavasti olen väärässä. Päiväsaikaan pyöräilijän kirkas punainen takavalo auttaa autoilijoita huomaamaan pyöräilijän paremmin. Bontrager-valon pystyy valmistajan mukaan havaitsemaan jopa 2 kilometrin(!) päästä.
Valon kiinnittäminen tapahtuu satulaputkeen mukana tulevalla kumipidikkeellä. Satulaputken kulma on huomioitu pidikkeessä, joten valo ei sojota alas- tai ylöspäin vaan jotakuinkin vaaterissa taaksepäin niin kuin pitääkin.


Suorassa on ja pysyy!
Lisävarusteena on saatavilla myös lärpäke, jolla kiinnitys on mahdollista myös satulaan tai kypärään. Tämä lisälärpäke on vielä hommaamatta, mielestäni satulatolppakiinnitys on tarpeeksi hyvä. Akunkesto yllätti positiivisesti. Pidin valoa Keski-Suomen reissulla ainakin 8 tuntia päällä(vilkkutoiminto) eikä akku kulunut loppuun. Lisäksi valon runko kestää myös vettä. Lokasuojia en pyörässä käytä, joten märällä kelillä vesi lentää reilusti satulaputken suuntaan ja valon rungon päälle.


Satulaputkikiinnitys pitää lampun paikoillaan.

Kumisen kiinnityskappaleen voi myös halutessaan jättää pyörään kiinni ja ottaa valon siitä erikseen irti. Yleensä otan silti molemmat yhtenä kappaleena irti satulaputkesta. 


Takavalon testausta pitkällä suoralla.


Alla video toukokuun alussa ajetusta testilenkistä bontrager- takavalon kanssa. Aika pitkälle pitäisi autoilijankin näkökulmasta erottua! 



Alla lyhyet videot molemmista takavaloista.
Ylempi Blackburn dayblazer 65 ja alempi Bontrager Flare RT.
Molempia voin suositella.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uusi pyörä!

NBD! Aiemmissa postauksissa mainittu pyöräkuume EI TODELLAKAAN laskenut. Niinhän siinä sitten kävi, että laitoin Divergen fillaritoriin ja yllättävän nopean yhteydenoton jälkeen vanha pyörä lähti Jyväskylän suuntaan. Mitäpä sitä enempää miettimään, pyörä kiertoon vaan! Syyskuun lopun lämpimät kelit ja maantiekauden jatkuminen lisäsi pyöräkuumetta entisestään. Vaihtoehtoina oli seuraavanlaisia hiilikuiturunkoisia pyöriä: - Canyon Endurance CF SL  - Cube Axial GTC Carbon - Cube Attain GTC Race Carbon - Specialized Tarmac SL6 Carbon - Specialized Roubaix - Trek Domane SL5 Hintahaarukka oli 2000-3000 euron välissä. Osasarjat kandidaateissa vaihtelivat Shimanon 105:stä Ultegraan. Ns. postimyyntipyörät(Canyon ja Cube) kiinnostivat hinnan takia. Toimitukset niissä olisivat olleet yksinkertaisesti liian pitkät, tälle kaudelle ei olisi ollut enää mitään mahdollisuutta päästä tien päälle, ehkä ei edes trainerille. Lisäksi Canyonista itselläni ei ole aiempaa kokemusta, Cubeja minulla on ollut jop

Miksi valitsin juuri gravel-pyörän?

Maantiepyöräily on koukuttava laji! Hommasin muutama vuosi sitten ensimmäisen maantiepyörän, jolla pääsin sisään maantiepyöräilyn ihmeelliseen maailmaan. Maastopyöräilyyn verrattuna ensimmäinen maantielenkki maantiepyörällä tuntui uskomattoman kevyeltä kun oli tottunut ajamaan aiemmin vain nappularenkaisella maasturilla. Ajoasento oli aluksi outo ja laji tuntui jopa liiankin erilaiselta mihin olin tottunut. Ensimmäiset minulle "pitkät" lenkit olivat alkuun n. 50 kilometrin mittaisia. Pikkuhiljaa sain psyykattua itseni myös pidemmille lenkeille. Maantiepyörässä ei ollut varsinaisesti mitään vikaa, se sopi vain lähinnä asfalttilenkeille. Mikä ihmeen gravel? Maantiepyörä sai lähteä. Uusi pyörä tulisi tilalle, mutta minkälainen? Maantiepyöräni ei mielestäni ollut tarpeeksi monipuolinen pitkille reissuille. Se ei olisi kestänyt kunnolla ylimääräistä lastia. Eihän yli 150 kilometrin reissulle voi lähteä vain yhdellä banaanilla. Tavaratelineiden kiinnityspisteitäkään o

Jatkuva pyöräkuume!

Pyöräily on välineurheilua? Miksi harrastajat hankkivat uusia pyöriä? Mikä vika vanhassa on? Miksi joillakin pyöräilijöillä on yli 5 fillaria tallissaan? Hyviä kysymyksiä. Väitän ettei moni harrastaja hommaa ultrakevyttä maantiepyörää tai täysjoustopyörää talliin pölyyntymään. Niillä ajetaan, niitä puunataan, niihin vaihdetaan osia ja niistä pidetään huolta. Voiko yhdellä pyörällä ajaa millä tahansa alustalla? Totta kai voi, eihän sitä kukaan estä. Jokainen tekee oman päätöksen pyörävalinnoistaan. En pidä itseäni superharrastajaksi pyöräilyn saralla, vaikka pyöräilen lähes joka päivä. Työmatkat kuljen aina pyörällä kun se on mahdollista. Kesät talvet. Pyörälenkillekin on päästävä, maakuntareissuista puhumattakaan. Minulla on toki muutakin elämää ja muitakin harrastuksia on kuin pelkkää pyöräilyä.  Jatkuva pyöräkuume on silti koko ajan päällä. Tällä hetkellä molemmat pyöräni on suhteellisen tuoreita, mutta nälkä kasvaa syödessä. Kaluston ja varusteiden hankkimisen osalta olen pyrki