Siirry pääsisältöön

Valoisaan aikaan erottuva pyörän takavalo

Takavalo: Bontrager flare RT

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020 koskien pyöräilijän punaista takavaloa. Sitä pitää käyttää pimeänä aikana ja on siis pyöräilykypärän tavoin jokaiselle pyöräilijälle pakollinen.
Viime kesänä maantielenkillä harmillisesti kadonneelle Blackburnin Dayblazer 65 takavalolle piti saada vastaava ellei jopa parempi tilalle. 
Paljon kehuttu Bontrager flare RT lähti paikallisesta pyöräliikkeestä matkaan. Molemmat lamput ylittävät valotehollaan yli 60 lumenia, joten ovat todella kirkkaita myös päiväsaikaan. Lataus onnistuu käteväsi vaikka työpäivän aikana tietokoneen USB-portista.


Bontrager flare RT.

Varsinkin vilkkaiden maanteiden pientareilla on välillä liiankin jännittävää polkea, kun jotkut autot ohittavat pyöräilijän aivan liian läheltä. Vaaratilanteita on ollut. Jotkut eivät joko huomaa pyörällä kulkevaa tarpeeksi ajoissa tai sitten kännykän räplääminen ajon aikana vie liikaa huomiota. Voi olla myös ettei autoilija näe tarpeelliseksi väistää pyöräilijää vaan ajaa ihan normaalisti. Toivottavasti olen väärässä. Päiväsaikaan pyöräilijän kirkas punainen takavalo auttaa autoilijoita huomaamaan pyöräilijän paremmin. Bontrager-valon pystyy valmistajan mukaan havaitsemaan jopa 2 kilometrin(!) päästä.
Valon kiinnittäminen tapahtuu satulaputkeen mukana tulevalla kumipidikkeellä. Satulaputken kulma on huomioitu pidikkeessä, joten valo ei sojota alas- tai ylöspäin vaan jotakuinkin vaaterissa taaksepäin niin kuin pitääkin.


Suorassa on ja pysyy!
Lisävarusteena on saatavilla myös lärpäke, jolla kiinnitys on mahdollista myös satulaan tai kypärään. Tämä lisälärpäke on vielä hommaamatta, mielestäni satulatolppakiinnitys on tarpeeksi hyvä. Akunkesto yllätti positiivisesti. Pidin valoa Keski-Suomen reissulla ainakin 8 tuntia päällä(vilkkutoiminto) eikä akku kulunut loppuun. Lisäksi valon runko kestää myös vettä. Lokasuojia en pyörässä käytä, joten märällä kelillä vesi lentää reilusti satulaputken suuntaan ja valon rungon päälle.


Satulaputkikiinnitys pitää lampun paikoillaan.

Kumisen kiinnityskappaleen voi myös halutessaan jättää pyörään kiinni ja ottaa valon siitä erikseen irti. Yleensä otan silti molemmat yhtenä kappaleena irti satulaputkesta. 


Takavalon testausta pitkällä suoralla.


Alla video toukokuun alussa ajetusta testilenkistä bontrager- takavalon kanssa. Aika pitkälle pitäisi autoilijankin näkökulmasta erottua! 



Alla lyhyet videot molemmista takavaloista.
Ylempi Blackburn dayblazer 65 ja alempi Bontrager Flare RT.
Molempia voin suositella.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maakuntahaaste 2020 ajettu! Loppuyhteenveto

Se oli siinä! 5 reissua, yli 1100 poljettua kilometriä, täysin tuntemattomia paikkoja, hienoja ihmisiä, hienoja maisemia, reitin suunnittelua, pyörän huoltoa, pyörän säätöä, kateissa olevien pyöräkamojen etsimistä, elektronisten laitteiden latausta, tankkausta, lihaskipuja, navigointia, eksymistä yms. yms. Maakuntahaaste on todellakin antanut enemmän mitä se on ottanut. Olen saanut uusia kokemuksia pyöräillessäni Länsi-Suomen maakunnissa. En tietenkään voi laittaa maakuntia paremmuusjärjestykseen, mutta alla muutamia mietteitä kaikista viidestä reissusta: 1. KESKI-SUOMI 29.5.2020, 216 km, keskituntinopeus 25,6 km/h - Ylämäkeä ylämäen perään, onneksi myös alamäkiä. - Haapamäen asemanseutu reitin ehdoton "helmi", alueen historia on erityisen kiinnostava. - Etelä-Pohjanmaahan verrattuna Keuruulla todellakin huomaa olevansa Keski-Suomessa(järvet, maastot, murre). - Reilun 20 kilometrin mittaisella kelirikkoisella hiekkatiellä sai jännittää kestääkö renkaat loppuun saakka.   2. PO...

Maakuntahaasteen viimeinen etappi 6.9.2020, SATAKUNTA 205 km

Nokka kohti etelää! Edellisessä postauksessa mainitsin etten tiennyt milloin saisin viimeisen etapin ajettua. Perjantaina tuli ajatus lähteä matkaan sunnuntaina. Lauantaina sitten pakkailin jo pyöräilyvarusteita ja rasvailin ketjua. Lähtö olisi aamusta klo 9. Olen käynyt ajamassa kesällä pari kertaa ns. sunnutaisatasen maantieporukkalla ja nytkin oli mielessä lähtisinkö ajamaan vain tuon satasen lenkin. Alkumatkan suunta Karvialle oli kuitenkin sama niin ajoin ryhmässä Koskenkorvalle ja jatkoin siitä "soolona" Kurikkaan. Porukka-ajot on aina mukavia kun saa vaihtaa ajatuksia muiden pyöräilijöiden kanssa ja varsinkin jonon peräpäässä ilmanvastus tuntuu niin olemattomalta, että matka taittuu kuin itsestään.   Ravitseva aamiainen Sunnuntaina aamusta kello herätti jo seitsemältä kun piti tsekata vielä tarvittavat kamppeet. Hukassa oli mm. irtolahkeet. Kaikki kuitenkin löytyi. Tällä kertaa lähdin matkaan kevyemmällä varustuksella ilman vaakaputkilaukkua. Kaikki tavara(kännykkä, ba...

Miksi valitsin juuri gravel-pyörän?

Maantiepyöräily on koukuttava laji! Hommasin muutama vuosi sitten ensimmäisen maantiepyörän, jolla pääsin sisään maantiepyöräilyn ihmeelliseen maailmaan. Maastopyöräilyyn verrattuna ensimmäinen maantielenkki maantiepyörällä tuntui uskomattoman kevyeltä kun oli tottunut ajamaan aiemmin vain nappularenkaisella maasturilla. Ajoasento oli aluksi outo ja laji tuntui jopa liiankin erilaiselta mihin olin tottunut. Ensimmäiset minulle "pitkät" lenkit olivat alkuun n. 50 kilometrin mittaisia. Pikkuhiljaa sain psyykattua itseni myös pidemmille lenkeille. Maantiepyörässä ei ollut varsinaisesti mitään vikaa, se sopi vain lähinnä asfalttilenkeille. Mikä ihmeen gravel? Maantiepyörä sai lähteä. Uusi pyörä tulisi tilalle, mutta minkälainen? Maantiepyöräni ei mielestäni ollut tarpeeksi monipuolinen pitkille reissuille. Se ei olisi kestänyt kunnolla ylimääräistä lastia. Eihän yli 150 kilometrin reissulle voi lähteä vain yhdellä banaanilla. Tavaratelineiden kiinnityspisteitäkään o...