Maantiepyöräily on koukuttava laji!
Hommasin muutama vuosi sitten ensimmäisen maantiepyörän, jolla pääsin sisään maantiepyöräilyn ihmeelliseen maailmaan. Maastopyöräilyyn verrattuna ensimmäinen maantielenkki maantiepyörällä tuntui uskomattoman kevyeltä kun oli tottunut ajamaan aiemmin vain nappularenkaisella maasturilla. Ajoasento oli aluksi outo ja laji tuntui jopa liiankin erilaiselta mihin olin tottunut. Ensimmäiset minulle "pitkät" lenkit olivat alkuun n. 50 kilometrin mittaisia. Pikkuhiljaa sain psyykattua itseni myös pidemmille lenkeille. Maantiepyörässä ei ollut varsinaisesti mitään vikaa, se sopi vain lähinnä asfalttilenkeille.
Mikä ihmeen gravel?
Maantiepyörä sai lähteä. Uusi pyörä tulisi tilalle, mutta minkälainen? Maantiepyöräni ei mielestäni ollut tarpeeksi monipuolinen pitkille reissuille. Se ei olisi kestänyt kunnolla ylimääräistä lastia. Eihän yli 150 kilometrin reissulle voi lähteä vain yhdellä banaanilla. Tavaratelineiden kiinnityspisteitäkään ollut ja lisäksi ajoasento oli jopa liiankin aerodynaaminen/vähemmän rento.
Ensimmäisenä vaihtoehtona aloin miettimään cyclocross-pyörää. Sehän selviäisi ylimääräisestä lastista ja huonoista teistä. Cyclo ei silti ollut se pyörä mitä hain. Törmäsin uuteen pyöräilylajiin: Gravel Grinding. Gravel-pyörä on nimensä mukaisesti tarkoitettu hiekkateille, mutta se on itse asiassa melkoinen käyräsarvipyörien joka paikan höylä. Se soveltuu hiekkateille, sorateille, asfalttiteille, työmatkapyöräilyyn jne. Rengasvalinnoilla voi vielä muokata ajotuntumaa itselle mieleiseksi. Lisäksi ajoasento on rennompi kuin normaalissa maantiepyörässä.
Specialized Diverge |
Absoluuttinen totuus ei ole, että valinta matkapyöräilyyn pitää olla juuri gravel-pyörä. Se vain toimii minulle parhaiten.
Tällä pyörällä on kohta taitettu matkaa 5000 kilometriä eikä isompia vikoja ole vielä tullut vastaan. Osasarja on Shimanon Tiagra. Ei parasta A-luokkaa, mutta tuntuu toimivan ihan mukavasti. Välillä on tullut mieleen päivittää osasarja parempaan. Ehkä seuravaassa pyörässä on paremmat palikat jo valmiiksi kiinni. Pyörän ominaisuus mistä olen erityisen tyytyväinen on thru axle eli läpiakselit edessä ja takana. Läpiakselit on huomattavasti miellyttävämmät asentaa verrattuna ns. pikalinkkuihin.
Kommentit
Lähetä kommentti