Siirry pääsisältöön

Miksi valitsin juuri gravel-pyörän?







Maantiepyöräily on koukuttava laji!

Hommasin muutama vuosi sitten ensimmäisen maantiepyörän, jolla pääsin sisään maantiepyöräilyn ihmeelliseen maailmaan. Maastopyöräilyyn verrattuna ensimmäinen maantielenkki maantiepyörällä tuntui uskomattoman kevyeltä kun oli tottunut ajamaan aiemmin vain nappularenkaisella maasturilla. Ajoasento oli aluksi outo ja laji tuntui jopa liiankin erilaiselta mihin olin tottunut. Ensimmäiset minulle "pitkät" lenkit olivat alkuun n. 50 kilometrin mittaisia. Pikkuhiljaa sain psyykattua itseni myös pidemmille lenkeille. Maantiepyörässä ei ollut varsinaisesti mitään vikaa, se sopi vain lähinnä asfalttilenkeille.

Mikä ihmeen gravel?

Maantiepyörä sai lähteä. Uusi pyörä tulisi tilalle, mutta minkälainen? Maantiepyöräni ei mielestäni ollut tarpeeksi monipuolinen pitkille reissuille. Se ei olisi kestänyt kunnolla ylimääräistä lastia. Eihän yli 150 kilometrin reissulle voi lähteä vain yhdellä banaanilla. Tavaratelineiden kiinnityspisteitäkään ollut ja lisäksi ajoasento oli jopa liiankin aerodynaaminen/vähemmän rento.
Ensimmäisenä vaihtoehtona aloin miettimään cyclocross-pyörää. Sehän selviäisi ylimääräisestä lastista ja huonoista teistä. Cyclo ei silti ollut se pyörä mitä hain. Törmäsin uuteen pyöräilylajiin: Gravel Grinding. Gravel-pyörä on nimensä mukaisesti tarkoitettu hiekkateille, mutta se on itse asiassa melkoinen käyräsarvipyörien joka paikan höylä. Se soveltuu hiekkateille, sorateille, asfalttiteille, työmatkapyöräilyyn jne. Rengasvalinnoilla voi vielä muokata ajotuntumaa itselle mieleiseksi. Lisäksi ajoasento on rennompi kuin normaalissa maantiepyörässä.

  

Specialized Diverge


Absoluuttinen totuus ei ole, että valinta matkapyöräilyyn pitää olla juuri gravel-pyörä. Se vain toimii minulle parhaiten.
Tällä pyörällä on kohta taitettu matkaa 5000 kilometriä eikä isompia vikoja ole vielä tullut vastaan. Osasarja on Shimanon Tiagra. Ei parasta A-luokkaa, mutta tuntuu toimivan ihan mukavasti. Välillä on tullut mieleen päivittää osasarja parempaan. Ehkä seuravaassa pyörässä on paremmat palikat jo valmiiksi kiinni. Pyörän ominaisuus mistä olen erityisen tyytyväinen on thru axle eli läpiakselit edessä ja takana. Läpiakselit on huomattavasti miellyttävämmät asentaa verrattuna ns. pikalinkkuihin.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uusi pyörä!

NBD! Aiemmissa postauksissa mainittu pyöräkuume EI TODELLAKAAN laskenut. Niinhän siinä sitten kävi, että laitoin Divergen fillaritoriin ja yllättävän nopean yhteydenoton jälkeen vanha pyörä lähti Jyväskylän suuntaan. Mitäpä sitä enempää miettimään, pyörä kiertoon vaan! Syyskuun lopun lämpimät kelit ja maantiekauden jatkuminen lisäsi pyöräkuumetta entisestään. Vaihtoehtoina oli seuraavanlaisia hiilikuiturunkoisia pyöriä: - Canyon Endurance CF SL  - Cube Axial GTC Carbon - Cube Attain GTC Race Carbon - Specialized Tarmac SL6 Carbon - Specialized Roubaix - Trek Domane SL5 Hintahaarukka oli 2000-3000 euron välissä. Osasarjat kandidaateissa vaihtelivat Shimanon 105:stä Ultegraan. Ns. postimyyntipyörät(Canyon ja Cube) kiinnostivat hinnan takia. Toimitukset niissä olisivat olleet yksinkertaisesti liian pitkät, tälle kaudelle ei olisi ollut enää mitään mahdollisuutta päästä tien päälle, ehkä ei edes trainerille. Lisäksi Canyonista itselläni ei ole aiempaa kokemusta, Cubeja minulla on ollut jop

Jatkuva pyöräkuume!

Pyöräily on välineurheilua? Miksi harrastajat hankkivat uusia pyöriä? Mikä vika vanhassa on? Miksi joillakin pyöräilijöillä on yli 5 fillaria tallissaan? Hyviä kysymyksiä. Väitän ettei moni harrastaja hommaa ultrakevyttä maantiepyörää tai täysjoustopyörää talliin pölyyntymään. Niillä ajetaan, niitä puunataan, niihin vaihdetaan osia ja niistä pidetään huolta. Voiko yhdellä pyörällä ajaa millä tahansa alustalla? Totta kai voi, eihän sitä kukaan estä. Jokainen tekee oman päätöksen pyörävalinnoistaan. En pidä itseäni superharrastajaksi pyöräilyn saralla, vaikka pyöräilen lähes joka päivä. Työmatkat kuljen aina pyörällä kun se on mahdollista. Kesät talvet. Pyörälenkillekin on päästävä, maakuntareissuista puhumattakaan. Minulla on toki muutakin elämää ja muitakin harrastuksia on kuin pelkkää pyöräilyä.  Jatkuva pyöräkuume on silti koko ajan päällä. Tällä hetkellä molemmat pyöräni on suhteellisen tuoreita, mutta nälkä kasvaa syödessä. Kaluston ja varusteiden hankkimisen osalta olen pyrki