Siirry pääsisältöön

Jatkuva pyöräkuume!


Pyöräily on välineurheilua?


Miksi harrastajat hankkivat uusia pyöriä? Mikä vika vanhassa on? Miksi joillakin pyöräilijöillä on yli 5 fillaria tallissaan? Hyviä kysymyksiä. Väitän ettei moni harrastaja hommaa ultrakevyttä maantiepyörää tai täysjoustopyörää talliin pölyyntymään. Niillä ajetaan, niitä puunataan, niihin vaihdetaan osia ja niistä pidetään huolta. Voiko yhdellä pyörällä ajaa millä tahansa alustalla? Totta kai voi, eihän sitä kukaan estä. Jokainen tekee oman päätöksen pyörävalinnoistaan.

En pidä itseäni superharrastajaksi pyöräilyn saralla, vaikka pyöräilen lähes joka päivä. Työmatkat kuljen aina pyörällä kun se on mahdollista. Kesät talvet. Pyörälenkillekin on päästävä, maakuntareissuista puhumattakaan. Minulla on toki muutakin elämää ja muitakin harrastuksia on kuin pelkkää pyöräilyä. 



Jatkuva pyöräkuume on silti koko ajan päällä. Tällä hetkellä molemmat pyöräni on suhteellisen tuoreita, mutta nälkä kasvaa syödessä. Kaluston ja varusteiden hankkimisen osalta olen pyrkinyt pitämään jalat maassa.

Loppusyksystä hankittuun semiläskiin on tullut jo ihan mukavasti kilometrejä. Vanhan pyöräni maximi rengasleveys oli 2,4 tuumaa ja halusin leveämpää rengasta alle, mutten 4-tuumaista fat-kokoa. Semiläskin 2,8-tuumainen rengas on kompromissiratkaisu perinteisen maastopyörän ja läskipyörän renkaan välissä. Lisäksi näissä nykymaastureissa voimansiirto on 1 x 12, jonkatyylistä kaipailisin seuraavaan käyräsarviseenkin.
 
Tämä kesä rullataan ainakin tällä kalustolla. Saa nähdä mitä uutuuksia ensi kesä tuo tullessaan!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maakuntahaaste 2020 ajettu! Loppuyhteenveto

Se oli siinä! 5 reissua, yli 1100 poljettua kilometriä, täysin tuntemattomia paikkoja, hienoja ihmisiä, hienoja maisemia, reitin suunnittelua, pyörän huoltoa, pyörän säätöä, kateissa olevien pyöräkamojen etsimistä, elektronisten laitteiden latausta, tankkausta, lihaskipuja, navigointia, eksymistä yms. yms. Maakuntahaaste on todellakin antanut enemmän mitä se on ottanut. Olen saanut uusia kokemuksia pyöräillessäni Länsi-Suomen maakunnissa. En tietenkään voi laittaa maakuntia paremmuusjärjestykseen, mutta alla muutamia mietteitä kaikista viidestä reissusta: 1. KESKI-SUOMI 29.5.2020, 216 km, keskituntinopeus 25,6 km/h - Ylämäkeä ylämäen perään, onneksi myös alamäkiä. - Haapamäen asemanseutu reitin ehdoton "helmi", alueen historia on erityisen kiinnostava. - Etelä-Pohjanmaahan verrattuna Keuruulla todellakin huomaa olevansa Keski-Suomessa(järvet, maastot, murre). - Reilun 20 kilometrin mittaisella kelirikkoisella hiekkatiellä sai jännittää kestääkö renkaat loppuun saakka.   2. PO...

Maakuntahaasteen etappi nro 3, 5.7.2020, PIRKANMAA 220 km

Virrat kutsuu Tätä reissua olin jo jonkin aikaa suunnitellut, mutta lähtöpäivä ei ollut tiedossa. Heinäkuun ensimmäinen viikko alkoi epävakaissa sääolosuhteissa: pilvistä, tuulista, sateista, kylmää ja kaikkea siltä väliltä. Tuli jo kovasti kesäkuun helteitä ikävä. Sunnuntaille oli luvattu kohtuullista säätä ilman sadetta. Perjantaina ajatus lähti ilmoille, että suorittaisen silloin kolmannen etapin Pirkanmaan suuntaan. Lauantaina aamupäivällä laitoin WhatsApp-viestin pyöräseuran porukalle olisiko innokkaita lähtijöitä. Kaksi lähtijää olisi mahdollisesti ollut, mutta ymmärrettävästi vuorokauden varoitusaika on liian lyhyt järjestellä asioita enkä sitten saanutkaan ketään pyöräilykaveriksi. Sunnuntaiaamuna kello herätti klo 7:30. Niskasta kiinni ja aamiaiselle. Viime reissusta viisastuneena kännykän akku oli jo lataantunut yön yli. Piti vain vielä etsiä ajokamppeita ennen lähtöä, joista osa oli tietysti hukassa. Huoh. Edellisenä päivänä hain urheilujuomajauhetta, energiapatukoita yms. R...

Maakuntahaasteen viimeinen etappi 6.9.2020, SATAKUNTA 205 km

Nokka kohti etelää! Edellisessä postauksessa mainitsin etten tiennyt milloin saisin viimeisen etapin ajettua. Perjantaina tuli ajatus lähteä matkaan sunnuntaina. Lauantaina sitten pakkailin jo pyöräilyvarusteita ja rasvailin ketjua. Lähtö olisi aamusta klo 9. Olen käynyt ajamassa kesällä pari kertaa ns. sunnutaisatasen maantieporukkalla ja nytkin oli mielessä lähtisinkö ajamaan vain tuon satasen lenkin. Alkumatkan suunta Karvialle oli kuitenkin sama niin ajoin ryhmässä Koskenkorvalle ja jatkoin siitä "soolona" Kurikkaan. Porukka-ajot on aina mukavia kun saa vaihtaa ajatuksia muiden pyöräilijöiden kanssa ja varsinkin jonon peräpäässä ilmanvastus tuntuu niin olemattomalta, että matka taittuu kuin itsestään.   Ravitseva aamiainen Sunnuntaina aamusta kello herätti jo seitsemältä kun piti tsekata vielä tarvittavat kamppeet. Hukassa oli mm. irtolahkeet. Kaikki kuitenkin löytyi. Tällä kertaa lähdin matkaan kevyemmällä varustuksella ilman vaakaputkilaukkua. Kaikki tavara(kännykkä, ba...