Maakuntahaasteen 2020 ensimmäinen etappi: Keski-Suomi
Huomenna perjantaina lähden polkemaan MAAKUNTAHAASTEEN 2020 ensimmäistä etappia, joka lähtee Seinäjoelta päättyen Saarijärvelle. Kyseessä on Keski-Suomen maakunta. Ensimmäinen viidestä maakunnasta, jonka aion pyörällä tänä kesänä ajaa. Olen ajanut Etelä-Pohjanmaalta Keski-Suomeen viisi kertaa aiemmin, mutta tällä kertaa reitti käy myös Haapamäen kautta Keuruulta ja sieltä pohjoisen suuntaan Saarijärvelle. Lisäkilometrejä tuosta Keuruulla käymisestä tulee reilut 50(lyhyempikin reitti on olemassa), kokonaiskilometrejä tulee näin ollen reilut 200. Aikaisemmin en ole 200 kilometriä kauramoottoripyörällä itse asiassa ylittänyt, joten ihan tässä jännittää miten mies ja pyörä kestää rääkin. Pitää muistaa etten ole huippu-urheilija enkä edes entinen sellainen.
Pyörän huolto
Valmistelut lähtee käyntiin pyörän tarkastuksella ja huollolla. Tälle kautta gravel-pyöräni mittariini on kertynyt reilut 600 km, joten uudet 32-milliset kumit ja tuoreet ketjut on mukavasti sisäänajetut. 30-millisillä ensiasennusrenkailla tuli ajettua kahtena kesänä reilut 4500 kilometriä, joten oli mielestäni jo ihan aikakin vaihtaa uutta alle. Vanhojen renkaissa näkyi jo pientä "kanttisuutta" eikä pinta ollut enää pyöreä. Rengaspaineet laitan 4-5 baariin. Rengas ei ole tuolloin täysin kivikova, mutta rullaa silti hyvin. Ajomukavuutta pitää myös näillä pitkillä reissuilla olla, koska kivikovat renkaat ei anna kovin paljon anteeksi tien epätasaisissa kohdissa. Vanhoilla ketjuilla oli ajettu myös sama määrä kuin renkailla. Jotkut suosittelevat ketjun vaihtoa jo 2500 kilometrin kohdalla eli aika oli jo nekin vaihtaa uusiin.
Nämä uudehkot ketjut kerkesin viime viikolla jo irroittamaan kokonaan ja pesemään liuotinaineella märän kelin lenkin jäljiltä, joten tarvetta isommalle putsaukselle ei ole. Puhtaalla rätillä + puhdistusaineella ketjun isoimmat töhnät pois ja uudet öljyt tilalle. Ketjuöljynä käytän Muc-offin kuivan kelin öljyä tai kyseinen tuote on enemmänkin vahamaista. Tippa per lenkki riittää, turha laittaa liikaa.
Ravinteet
Keskiviikkona kävin hakemassa paikallisesta marketista välttämättömät ravinteet, joita 200 kilometrin reissussa kuluu. Urheilujuomaa, banaaneja, pähkinöitä, energiageelejä ja -patukoita.
Laitan osan näistä vaakaputken alle asennettavaan laukkuun, osa kulkee ajopaidan takataskussa. Monelaista ravintoa pitää olla, koska reitillä ei ole tiheästi huoltoasemia tai kauppoja.
Uudet pullot kävin hakemassa paikallisesta pyöräliikkeestä, vanhat oli jo aikansa eläneet. Ajattelin laittaa toiseen urheilujuomaa ja toiseen vain vettä, niin kuin usein teen. Matkan varrella sitten täydennyksiä molempiin pulloihin, aina kun mahdollista. Hellettä ei ole onneksi luvattu huomiselle, joten pulloja ei tarvitse olla koko ajan täyttämässä/etsimässä täyttöpaikkaa. Pitää kuitenkin muistaa, että neste on pyöräilijän etenemiseen yhtä tärkeä kuin autolle bensa.
Pyöräilyvarusteet
Kypärä, ajopaita, ajohousut, ajosukat, maantiepyöräilykengät, pyöräilylippis, ajolasit, flare rt takavalo ja tietenkin LUKKO(jalkautumista varten). Irtohihat ja -lahkeet pitää laittaa päälle, koska aamulla on vain n. 10 astetta lämmintä. Päivemmällä pärjää melko varmasti lyhythihaisilla. Hihat ja lahkeet on kätevämpi ottaa pois verrattuna esim. juoksutrikoihin.
Satulalaukku
Satulalaukun sisältö pitää käydä vielä läpi. Sisältä löytyy: rengasraudat, CO2-pumppu + varapatruunoita, varasisärengas, itseliimautuvia pikapaikkoja, kuusiokolotyökalu ja laastareita. Kaikki ok! Pari rengasrikkoa viime kesältä opetti pitämään näitä maantiepyöräilijän välttämättömiä tarvikkeita mukana.
Tästä se lähtee!
Huomenna perjantaina lähden polkemaan MAAKUNTAHAASTEEN 2020 ensimmäistä etappia, joka lähtee Seinäjoelta päättyen Saarijärvelle. Kyseessä on Keski-Suomen maakunta. Ensimmäinen viidestä maakunnasta, jonka aion pyörällä tänä kesänä ajaa. Olen ajanut Etelä-Pohjanmaalta Keski-Suomeen viisi kertaa aiemmin, mutta tällä kertaa reitti käy myös Haapamäen kautta Keuruulta ja sieltä pohjoisen suuntaan Saarijärvelle. Lisäkilometrejä tuosta Keuruulla käymisestä tulee reilut 50(lyhyempikin reitti on olemassa), kokonaiskilometrejä tulee näin ollen reilut 200. Aikaisemmin en ole 200 kilometriä kauramoottoripyörällä itse asiassa ylittänyt, joten ihan tässä jännittää miten mies ja pyörä kestää rääkin. Pitää muistaa etten ole huippu-urheilija enkä edes entinen sellainen.
Pyörän huolto
Valmistelut lähtee käyntiin pyörän tarkastuksella ja huollolla. Tälle kautta gravel-pyöräni mittariini on kertynyt reilut 600 km, joten uudet 32-milliset kumit ja tuoreet ketjut on mukavasti sisäänajetut. 30-millisillä ensiasennusrenkailla tuli ajettua kahtena kesänä reilut 4500 kilometriä, joten oli mielestäni jo ihan aikakin vaihtaa uutta alle. Vanhojen renkaissa näkyi jo pientä "kanttisuutta" eikä pinta ollut enää pyöreä. Rengaspaineet laitan 4-5 baariin. Rengas ei ole tuolloin täysin kivikova, mutta rullaa silti hyvin. Ajomukavuutta pitää myös näillä pitkillä reissuilla olla, koska kivikovat renkaat ei anna kovin paljon anteeksi tien epätasaisissa kohdissa. Vanhoilla ketjuilla oli ajettu myös sama määrä kuin renkailla. Jotkut suosittelevat ketjun vaihtoa jo 2500 kilometrin kohdalla eli aika oli jo nekin vaihtaa uusiin.
Nämä uudehkot ketjut kerkesin viime viikolla jo irroittamaan kokonaan ja pesemään liuotinaineella märän kelin lenkin jäljiltä, joten tarvetta isommalle putsaukselle ei ole. Puhtaalla rätillä + puhdistusaineella ketjun isoimmat töhnät pois ja uudet öljyt tilalle. Ketjuöljynä käytän Muc-offin kuivan kelin öljyä tai kyseinen tuote on enemmänkin vahamaista. Tippa per lenkki riittää, turha laittaa liikaa.
Liika on liikaa, tippa per lenkki riittää. |
Kuivankelin öljy Muc-Off dry lube, toimii! |
Tähän siis päivitin renkaat 32-millisiksi, hyvin rullaa! |
Ravinteet
Keskiviikkona kävin hakemassa paikallisesta marketista välttämättömät ravinteet, joita 200 kilometrin reissussa kuluu. Urheilujuomaa, banaaneja, pähkinöitä, energiageelejä ja -patukoita.
Laitan osan näistä vaakaputken alle asennettavaan laukkuun, osa kulkee ajopaidan takataskussa. Monelaista ravintoa pitää olla, koska reitillä ei ole tiheästi huoltoasemia tai kauppoja.
Uudet pullot kävin hakemassa paikallisesta pyöräliikkeestä, vanhat oli jo aikansa eläneet. Ajattelin laittaa toiseen urheilujuomaa ja toiseen vain vettä, niin kuin usein teen. Matkan varrella sitten täydennyksiä molempiin pulloihin, aina kun mahdollista. Hellettä ei ole onneksi luvattu huomiselle, joten pulloja ei tarvitse olla koko ajan täyttämässä/etsimässä täyttöpaikkaa. Pitää kuitenkin muistaa, että neste on pyöräilijän etenemiseen yhtä tärkeä kuin autolle bensa.
Näitä kuluu aina pitkillä lenkeillä. |
Uudet pullot Cyclistä. |
Pyöräilyvarusteet
Kypärä, ajopaita, ajohousut, ajosukat, maantiepyöräilykengät, pyöräilylippis, ajolasit, flare rt takavalo ja tietenkin LUKKO(jalkautumista varten). Irtohihat ja -lahkeet pitää laittaa päälle, koska aamulla on vain n. 10 astetta lämmintä. Päivemmällä pärjää melko varmasti lyhythihaisilla. Hihat ja lahkeet on kätevämpi ottaa pois verrattuna esim. juoksutrikoihin.
Satulalaukku
Satulalaukun sisältö pitää käydä vielä läpi. Sisältä löytyy: rengasraudat, CO2-pumppu + varapatruunoita, varasisärengas, itseliimautuvia pikapaikkoja, kuusiokolotyökalu ja laastareita. Kaikki ok! Pari rengasrikkoa viime kesältä opetti pitämään näitä maantiepyöräilijän välttämättömiä tarvikkeita mukana.
Tästä se lähtee!
Kommentit
Lähetä kommentti